V Terchovej sa nudiť nebudete!

Ak by ste sa spýtali, čo robiť, poprípade čo vám ponúka krásna Terchová, odpoveď by určite nebola jednoduchá. Terchová leží v  Národnom parku Malá Fatra, na rozhraní Považia, Kysúc a Oravy, v Žilinskom okrese, 25 km od mesta Žilina. Jej príroda je veľmi bohatá a každého milovníka prírody a turistiky potešia rôzne zaujímavé turistické chodníčky. Viaže sa k nej takisto bohatá história, kvôli známej slovenskej osobnosti – hrdinovi Jánošíkovi, ktorého má obec vyobrazeného aj vo svojom erbe. Poďte sa s nami pozrieť na túto krásnu slovenskú obec!

Terchová a príroda

1. Jánošíkove diery

Jánošíkove diery sú asi najväčším lákadlom Malej Fatry. Vďaka rebríkom a lávkam sa môžete prejsť ponad potoky a pozdĺž mnohým vodopádom. Trasa sa dá naplánovať jednoduchá (napr. pre rodiny s deťmi) alebo ťažšia (s výstupom na Veľký alebo Malý Rozsutec, o ktorom si budeme hovoriť neskôr).

Delenie:
  • Dolné diery sú najmenej obtiažnou časťou dier a preto sa často využívajú na zostup. Spodná časť sústavy začína za hotelom Diery a prechádza ňou modrá značka. Hneď na začiatku prejdete na rázcestie Ostrvné a ďalej cez zopár lávok okolo menších vodopádov a kaskád na rázcestie Podžiar kde Dolné diery končia (odtiaľto môžete pokračovať do Horných dier). Túto nenáročnú trasu zvládnu deti aj menej zdatní turisti.
  • Nové diery sú jednosmerné a cesta slúži len na výstup. Na zostup sa hodia najviac vyššie spomenuté Dolné diery. Do Nových dier sa odbočuje z rázcestia Ostrvné a po žltej značke sa prechádza pomerne krátkou roklinou s niekoľkými veľmi úzkymi miestami, väčšími vodopádmi a rebríkmi. Na konci rázcestia sa roklina stáča vpravo a po tejto ceste sa dostanete na vyhliadku a príjemnou lesnou cestičkou pokračujete na Podžiar, odkiaľ sa môžete dostať až do Horných dier.
  • Horné diery sú najkrajšou a najdobrodružnejšou časťou Jánošíkových dier. Nájdete tu najväčšie množstvo vodopádov, ponad ktoré sa prejdete pomocou rebríkov a lávok, takže si ich užijete naozaj zblízka. Horné diery naväzujú na Dolné a Nové diery na rázcestí Podžiar a vedie nimi modrá značka. Horné diery sú jednosmerné a na zostup slúži zelená značená cesta z rázcestia pod Tanečnicou cez rázcestie pod Pálenicou do sedla Vrchpodžiar, odkiaľ je to kúsok po žltej späť do Podžiaru a po modrej značke sa pokračuje cez Dolné diery. Z Horných dier môžete taktiež pokračovať do sedla Medzirozsutec a odtiaľ vystúpiť na Veľký alebo Malý Rozsutec.

Jánošíkove diery - TerchováJánošíkove diery - Terchová

Jánošíkove diery - Terchová

2. Malý a Veľký Rozsutec

Na Veľký Rozsutec sa dá vystúpiť niekoľkými trasami. Je len na vás akú si zvolíte podľa turistickej mapy. Rada by som vás upozornila na to, že trasa je možno trošku náročnejšia. Občas sa vyskytne aj prudšie stúpanie a ťažší terén, niekedy si dokonca budete musieť pomôcť aj rukami, na niektorých miestach sa totiž vyskytujú aj reťazami zabezpečené úseky.

Veľký Rozsutec

Najbežnejší výstup je z obce Štefanová, kam sa dostanete nielen autom ale aj autobusom zo Žiliny. Z vrcholu na vás čaká prenádherný výhľad na Malý Rozsutec, Vrátnu dolinu a pri dobrej viditeľnosti uvidíte aj Nízke a Západné Tatry. To, ako si trasu naplánujete je na vás, ale mali by ste sa dôkladne pripraviť na náročnejší výstup a v mnohých prípadoch aj silnú svalovicu.

Malý Rozsutec

Výstup na Malý Rozsutec je o niečo menej náročný ale určite to nie je malina. Znova sa pripravte na reťaze, šmykľavé lávky, ale ak toto všetko prekonáte, čaká vás zaslúžená odmena – nádherný výhľad na okolitú prírodu. Malý Rozsutec je netypický svojim tvarom. Vedie naň aj chodník popri dierach a možno aj preto láka veľa turistov. Znova je asi najlepším rozhodnutím vydať sa naň zo Štefanovej.

Šútovský vodopád

Šútovský vodopád je najvyšší vodopád v Malej Fatre. Jeho výška dosahuje 38 metrov. Je sprístupnený z obce Šútovo modrou turistickou značkou alebo opačnou stranou smerom od Chaty pod Chlebom okolo Mojžišových prameňov.

Terchová a jej ďalšie turistické trasy:

• Zbojnícky chodník
  • Sokolie
  • Stoh
  • Kraviarske

Terchová ponúka aj mnoho iných zaujímavých miest. Jedným z nich je napríklad rozhľadňa Terchovské srdce, o ktorej môžete u nás tiež nájsť článok.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.